|
# | GEDICHT | THEMA | PUBLICATIE | UITGEVER | PLAATS DATUM | PAGINA | NOTITIES |
|
1 | Benauwd | adem - tijd | Klaarlichte dag | De Arbeiderspers | Amsterdam 1996, 1999-5 | 9 | horen nieuwe adem: tijd hijgt sneller / lichter in ons rond |
2 | Lente in Amsterdam | Amsterdam | De 100 beste gedichten gekozen door Francine Houben voor de VSB Poëzieprijs 2017 | De Arbeiderspers | Amsterdam 2017 | 48 | jij kan het niet helpen, kreunt rond je grachten |
3 | Lente in Amsterdam | Amsterdam | Hoor de stad | De Arbeiderspers | Amsterdam 2015 | 9 | jij kan het niet helpen, kreunt rond je grachten |
4 | Lyriek in voormalig Oost | archief | Klaarlichte dag | De Arbeiderspers | Amsterdam 1996, 1999-5 | 14 | Stasi-archief Oost-Berlijn |
5 | Oedipus | blauwe schaduw | De gedichten 1991-2000 | De Arbeiderspers | Amsterdam 2000 | ? | kent zijn moeders blauwe schaduw in elke vrouw |
6 | Van het water | brug | De 100 beste gedichten van 2000 gekozen door Theo de Boer | De Arbeiderspers | Amsterdam 2001 | 38 | ik heb mij laten leiden / omspannen / verslaan |
7 | Van het water | brug | De tweede helft | De Arbeiderspers | Amsterdam 2000 | ? | ik heb mij laten leiden / omspannen / verslaan |
8 | Concert | concert | Twintig gedichten over muziek | Stichting Nederlands Philharmonisch Orkes | z.pl. 2001 | 9 | even tijdloos heersend over eindigheid |
9 | Winterstop | december | De tweede helft | De Arbeiderspers | Amsterdam 2000 | ? | het is zwart in de doelmond |
10 | Poëtica | dichten | Een nieuw afscheid | De Arbeiderspers | Amsterdam 1994, 1996-5 | 61 | wij denken de waarheid tot op het bot naderen, maar: stinkend loof, losse stiksels |
11 | Foto | dichter - lezer | De 100 beste gedichten gekozen door Francine Houben voor de VSB Poëzieprijs 2017 | De Arbeiderspers | Amsterdam 2017 | 49 | wees optecht tegen lezers |
12 | Foto | dichter - lezer | Hoor de stad | De Arbeiderspers | Amsterdam 2015 | 35 | wees optecht tegen lezers |
13 | Dochter, dochter I | dochter - moeder | Maatstaf 42(1994)3/4 | De Arbeiderspers | Amsterdam | 113 | mijn genenmateriaal fluistert bevelen in haar lijf; net mama, lacht zij |
14 | Niet waar dat ze met lange | dochter - moeder | Maatstaf 42(1994)3/4 | De Arbeiderspers | Amsterdam | 113 | mijn genenmateriaal fluistert bevelen in haar lijf; net mama, lacht zij |
15 | Voor hobo en piano | dochter - moeder | Twintig gedichten over muziek | Stichting Nederlands Philharmonisch Orkes | z.pl. 2001 | 25 | met oprecht / puur geluid blaast zij zich daaglijks verder weg |
|
# | GEDICHT | THEMA | PUBLICATIE | UITGEVER | PLAATS DATUM | PAGINA | NOTITIES |
|
16 | Pauze | echte leven | Poëzie is een daad. Gedichten voor Remco Campert | De Bezige Bij | Amsterdam 2009 | ? | trilt naast pompstation; heeft ons gebruikt/gebroken |
17 | Voor hobo en piano | fluitist | Twintig gedichten over muziek | Stichting Nederlands Philharmonisch Orkes | z.pl. 2001 | 25 | zij wil niet verlokken als de fluit |
18 | Foto | foto | De 100 beste gedichten gekozen door Francine Houben voor de VSB Poëzieprijs 2017 | De Arbeiderspers | Amsterdam 2017 | 49 | zij heeft nog een week |
19 | Foto | foto | Hoor de stad | De Arbeiderspers | Amsterdam 2015 | 35 | zij heeft nog een week |
20 | Andante | gaande | Soldatenliederen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1991, 1995-8 | 68 | de straatstenen, dat zij gaat houdt haar gaande |
21 | Andante | gaande | Twintig gedichten over muziek | Stichting Nederlands Philharmonisch Orkes | z.pl. 2001 | 7 | de straatstenen, dat zij gaat houdt haar gaande |
22 | Het archief van vlees | geheugen | Twintig gedichten over muziek | Stichting Nederlands Philharmonisch Orkes | z.pl. 2001 | 22 | het archief van vlees dat zijn getrainde lichaam is |
23 | Sluipmoord | geheugen | Soldatenliederen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1991, 1995-8 | 33 | terwijl het gebeurt mismaken wij de herinnering |
24 | Kerstmis in februari | groei | Jachtscènes | De Arbeiderspers | Amsterdam 1992, 1993-2 | 65 | het zwoele circus v/d groei: wortels / wormen, vraatzucht / verzadiging, lauw zwellend zaad |
25 | Lente | groei | Klaarlichte dag | De Arbeiderspers | Amsterdam 1996, 1999-5 | 21 | al wat ik liefheb heeft gebloeid, het is zover geweest voor ik het wist |
26 | Tegen de groei | groei | Soldatenliederen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1991, 1995-8 | 50 | sinds zij groeiden ga ik op verdoofde voeten door grijs / windstil land |
27 | Een scherpe blik | hand | Klaarlichte dag | De Arbeiderspers | Amsterdam 1996, 1999-5 | 34 | hij: ik kan het aan je handen zien |
28 | Oproep | herinneren | Een nieuw afscheid | De Arbeiderspers | Amsterdam 1994, 1996-5 | 15 | jongen en meisje kwijt, verloren toen de tijd verstreek |
29 | Over de hoedanigheid van de herinnering | herinneren | Soldatenliederen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1991, 1995-8 | 34 | wij genezen van de herinnering: wat zou de pijn je beletten te leven |
30 | Voor hobo en piano | hoboïst | Twintig gedichten over muziek | Stichting Nederlands Philharmonisch Orkes | z.pl. 2001 | 25 | met haar oprecht / puur geluid |
|
# | GEDICHT | THEMA | PUBLICATIE | UITGEVER | PLAATS DATUM | PAGINA | NOTITIES |
|
31 | Boottocht met muziek | hoornblazer | Twintig gedichten over muziek | Stichting Nederlands Philharmonisch Orkes | z.pl. 2001 | 26 | dragen het hart op de arm, duwen hun lied met de vuist i/d keel over water voort |
32 | Op het land | huis | Klaarlichte dag | De Arbeiderspers | Amsterdam 1996, 1999-5 | 17 | het huis heeft op ons gewacht |
33 | Op het land | huis | NRC Handelsblad 1-3-1996 | | | CSL.5 | het huis heeft op ons gewacht |
34 | De zolder; echtelijke neurologie | huwelijk | Soldatenliederen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1991, 1995-8 | 44 | klont van trouw / veiligheid / ergernis |
35 | Dochter, dochter I | identiteit | Maatstaf 42(1994)3/4 | De Arbeiderspers | Amsterdam | 113 | zijzelf: net mama; jongen: nee, jij, jij |
36 | Grafschennis | in memoriam | Twintig gedichten over muziek | Stichting Nederlands Philharmonisch Orkes | z.pl. 2001 | 23 | in memoriam René van Ast; dat wij hem voetstoots gingen achterlaten i/d grond |
37 | Tussen oevers | januari | Nieuws van nergens | De Arbeiderspers | Amsterdam 2010 | ? | voorwaarts, het is januari |
38 | Voor hobo en piano | klarinettist | Twintig gedichten over muziek | Stichting Nederlands Philharmonisch Orkes | z.pl. 2001 | 25 | zij wil (met hobo) niet als klarinet behagen |
39 | Seizoenen | landschap | Soldatenliederen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1991, 1995-8 | 55 | late zon koestert het doorkliefde / gevierendeelde / verbrande polderland |
40 | Lente | lente | Klaarlichte dag | De Arbeiderspers | Amsterdam 1996, 1999-5 | 21 | hield vroeger klein hoefblad scherp i/d gaten |
41 | Het archief van vlees | lichaam | Twintig gedichten over muziek | Stichting Nederlands Philharmonisch Orkes | z.pl. 2001 | 22 | bij pianist: alle sonates verbergen zich in donkerrode stellingen van zenuw / spier / brein |
42 | Andante | lijf | Soldatenliederen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1991, 1995-8 | 68 | plezierpaard lijf houdt haar gaande |
43 | Handlangers van maandag | maandag | Een nieuw afscheid | De Arbeiderspers | Amsterdam 1994, 1996-5 | 57 | zijn wij, zo ooit, stervensbereid |
44 | Maandag 1 | maandag | Een nieuw afscheid | De Arbeiderspers | Amsterdam 1994, 1996-5 | 53 | achter de scherpe schort aan wond i/d week |
45 | Maandag 2 | maandag | Een nieuw afscheid | De Arbeiderspers | Amsterdam 1994, 1996-5 | 54 | wie maandag haat is hevig in leven |
|
# | GEDICHT | THEMA | PUBLICATIE | UITGEVER | PLAATS DATUM | PAGINA | NOTITIES |
|
46 | Maandag 3 | maandag | Een nieuw afscheid | De Arbeiderspers | Amsterdam 1994, 1996-5 | 57 | zijn wij, zo ooit, stervensbereid |
47 | Maandag is theater voor de mensen | maandag | Een nieuw afscheid | De Arbeiderspers | Amsterdam 1994, 1996-5 | 53 | achter de scherpe schort aan wond i/d week |
48 | Vertel van de maandagziekte | maandag | Een nieuw afscheid | De Arbeiderspers | Amsterdam 1994, 1996-5 | 54 | wie maandag haat is hevig in leven |
49 | Essentie van het missen | missen | De tussentijd | De Arbeiderspers | Amsterdam / Antwerpen 2004 | ? | mis linkshandig spiegelbeeld |
50 | Kinderszenen: Mijn zoon | moeder - zoon | Soldatenliederen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1991 | 10 | ik lieg hem voor: red hem i/d nacht als hij bang is |
51 | Strijkkwartet | Mozart | Soldatenliederen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1991, 1995-8 | 13 | in C, KV 465, glanzende partituur van eenzaamheid |
52 | Strijkkwartet | muziek | Soldatenliederen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1991, 1995-8 | 13 | strijkkwartet in C, KV 465 |
53 | Voor hobo en piano | muziek | Jachtscènes | De Arbeiderspers | Amsterdam 1992, 1993-2 | 60 | spelen met dochter, die weg zal gaan |
54 | Concert | muziekspeler | Twintig gedichten over muziek | Stichting Nederlands Philharmonisch Orkes | z.pl. 2001 | 9 | even tijdloos heersend over eindigheid |
55 | Tussen oevers | nachtrit | Nieuws van nergens | De Arbeiderspers | Amsterdam 2010 | ? | tast in vertrouwde, in bittere leegte |
56 | Ogenblik | ogenblik | Jachtscènes | De Arbeiderspers | Amsterdam 1992, 1993-2 | 49 | ogenblik: ogen waar ik even in besta; zenden valt samen met ontvangen |
57 | Ogenblik | oog | Jachtscènes | De Arbeiderspers | Amsterdam 1992, 1993-2 | 49 | ogen waar ik even in besta |
58 | Decemberoffensief | oorlog | Soldatenliederen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1991, 1995-8 | 17 | soldaten hebben pijn die zij niet voelen |
59 | Vier mei | oorlogsherdenking | Soldatenliederen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1991, 1995-8 | 27 | niet de docen, maar mijzelve heb ik herdacht |
60 | Tussen oevers | op weg | Nieuws van nergens | De Arbeiderspers | Amsterdam 2010 | ? | kijk voor je, uitzicht op zwart |
|
# | GEDICHT | THEMA | PUBLICATIE | UITGEVER | PLAATS DATUM | PAGINA | NOTITIES |
|
61 | Dochter, dochter II | ouderschap | Maatstaf 42(1994)3/4 | De Arbeiderspers | Amsterdam | 114 | ik nam verhitte kinderen mee, aan zee gekomen alles vergeten |
62 | Dochter, dochter III | ouderschap | Maatstaf 42(1994)3/4 | De Arbeiderspers | Amsterdam | 115 | ik noem het benauwd verblijf |
63 | Een bonte kraai zou ik willen zijn | ouderschap | Maatstaf 42(1994)3/4 | De Arbeiderspers | Amsterdam | 114 | ik nam verhitte kinderen mee, aan zee gekomen alles vergeten |
64 | Kinderszenen. Mijn zoon | ouderschap | Soldatenliederen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1991, 1995-8 | 10 | 's nachts is zoon bang; ik lieg hen voor, red hem tot wij beiden slapen |
65 | Nu bén ik toch thuis zeg je; | ouderschap | Maatstaf 42(1994)3/4 | De Arbeiderspers | Amsterdam | 115 | ik noem het benauwd verblijf |
66 | Elvira wankelt | overgave | Twintig gedichten over muziek | Stichting Nederlands Philharmonisch Orkes | z.pl. 2001 | 14 | een val, zo zwicht een vrouw onder onverbiddelijk gewicht van liefde |
67 | Boottocht met muziek | overkant | Twintig gedichten over muziek | Stichting Nederlands Philharmonisch Orkes | z.pl. 2001 | 26 | het stilste licht waar geen overkant is |
68 | Rivier | paren | Soldatenliederen | De Arbeiderspers 1964 | Amsterdam 1991, 1995-8 | 19 | in hoog gras, hoor water / wind, zwanen overvliegend |
69 | Het archief van vlees | pianist | Jachtscènes | De Arbeiderspers | Amsterdam 1992, 1993-2 | 52 | bij pianist: alle sonates verbergen zich in donkerrode stellingen van zenuw / spier / brein |
70 | Het archief van vlees | pianist | Twintig gedichten over muziek | Stichting Nederlands Philharmonisch Orkes | z.pl. 2001 | 22 | bij pianist: alle sonates verbergen zich in donkerrode stellingen van zenuw / spier / brein |
71 | Wildzang weergezien | plastiek | Water en Vuur II (K.de Boer-Gilberg) | Phidias | Apeldoorn 2000 | 19 | (Gudmundsson) kruinen gonsden in verdwenen gelid een wilde zang |
72 | De spreekkamer | psychia | Soldatenliederen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1991, 1995-8 | 43 | er gaat een taal ontstaan, ikonen van verlangen / verzet worden herkend |
73 | Taal | regel | Klaarlichte dag | De Arbeiderspers | Amsterdam 1996, 1999-5 | 55 | laat mij raden naar de reden van je regels |
74 | Rembrandt en Saskia | Rembrandt | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 23 | schildert niet hoe zij was maar wat zij dacht |
75 | Rivier | rivier | Soldatenliederen | De Arbeiderspers 1964 | Amsterdam 1991, 1995-8 | 19 | vaak gezocht naar bewijs dat het kon: paren / zelfdoding |
|
# | GEDICHT | THEMA | PUBLICATIE | UITGEVER | PLAATS DATUM | PAGINA | NOTITIES |
|
76 | Tussen oevers | rotonde | Nieuws van nergens | De Arbeiderspers | Amsterdam 2010 | ? | lus in snelweg rond oksel van raadsels |
77 | Rembrandt en Saskia | schilderij | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 23 | wat zij vertelde met die blik |
78 | Seizoenen | seizoen | Soldatenliederen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1991, 1995-8 | 55 | aarde verlangt naar ploeg: kom volgend jaar, kom weer |
79 | Onrust III | slaap | Maatstaf 39(1991)11/12 | De Arbeiderspers | Amsterdam | 91 | keer op keer ruk ik mijzelf weg voor de poort van de slaap |
80 | Slaap je niet, dan lig je toch' | slaap | Maatstaf 39(1991)11/12 | De Arbeiderspers | Amsterdam | 91 | keer op keer ruk ik mijzelf weg voor de poort van de slaap |
81 | Essentie van het missen | spiegelbeeld | De tussentijd | De Arbeiderspers | Amsterdam / Antwerpen 2004 | ? | mis linkshandig spiegelbeeld |
82 | Te water, te water! | sterven | Soldatenliederen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1991, 1995-8 | 20 | na ongeval langs de weg: zo gaat dat dus |
83 | Strijkkwartet | strijkkwartet | Soldatenliederen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1991, 1995-2 | 13 | Mozart, Strijkkwartet in C, KV 465 |
84 | Taal | taal | Klaarlichte dag | De Arbeiderspers | Amsterdam 1996, 1999-5 | 55 | je leert mij niets dan leugens |
85 | Waarheen de trein ons brengt | trein | Jachtscènes | De Arbeiderspers | Amsterdam 1992, 1993-2 | 61 | bedreigend: oostwaarts rijden 's nachts |
86 | Een plaats | veerman | De 100 beste gedichten van 2000 gekozen door Theo de Boer | De Arbeiderspers | Amsterdam 2001 | 37 | i/d verte de oceaan / Styx, de boot met de veerman |
87 | Een plaats | veerman | De tweede helft | De Arbeiderspers | Amsterdam 2000 | 11 | i/d verte de oceaan / Styx, de boot met de veerman |
88 | De tuinen van Wanrode | vergaan | Maatstaf 39(1991)11/12 | De Arbeiderspers | Amsterdam | 90 | vanaf balkon donderde Requiem van Brahms dat alle vlees als gras was |
89 | Invasie | vergaan | Soldatenliederen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1991, 1995-8 | 35 | ik sta gekerfd / gebeiteld in je hersens tot je sterft |
90 | Onrust I | vergaan | Maatstaf 39(1991)11/12 | De Arbeiderspers | Amsterdam | 90 | vanaf balkon donderde Requiem van Brahms dat alle vlees als gras was |
|
# | GEDICHT | THEMA | PUBLICATIE | UITGEVER | PLAATS DATUM | PAGINA | NOTITIES |
|
91 | Oproep | verlies | Een nieuw afscheid | De Arbeiderspers | Amsterdam 1994,1996-5 | 15 | til uit het zwart dit beeld: zij pakt hem bij de hand, hollen over weilanden / dijken |
92 | Tegen de groei | verlies | Soldatenliederen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1991, 1995-8 | 50 | de hete messen van verlies kerven in elke hand |
93 | Kerstmis in februari | winter | Jachtscènes | De Arbeiderspers | Amsterdam 1992, 1993-2 | 65 | weiger toch het harnas van bevriezing prijs te geven: geen grond die verweekt |
94 | Dochter, dochter II | zee | Maatstaf 42(1994)3/4 | De Arbeiderspers | Amsterdam | 114 | eenmaal daar zijn we alles vergeten |
95 | Een bonte kraai zou ik willen zijn | zee | Maatstaf 42(1994)3/4 | De Arbeiderspers | Amsterdam | 114 | eenmaal daar zijn we alles vergeten |
96 | Weer thuis | zee | Jachtscènes | De Arbeiderspers | Amsterdam 1992, 1993-2 | 27 | trouwste, vernielendste, wildste minnaar van steen |
97 | Rivier | zelfdoding | Soldatenliederen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1991, 1995-8 | 19 | in slechte tijden mij willen laten glijden in zwarte moeder rivier |
98 | Voor hobo en piano | fluit | Twintig gedichten over muziek | Stichting Nederlands Philharmonisch Orkes | z.pl. 2001 | 25 | zij wil (met hobo) niet verlokken als fluit |
99 | Mijn zoon | zoon | Soldatenliederen | De Arbeiderspers. | Amsterdam 1991, 1995-8 | | 's nachts bang, twijfelt aan zichzelf |