|
Nr. | GEDICHT | DICHTER | PUBLICATIE | UITGEVER | PLAATS, JAAR | BLZ. | NOTITIES |
|
1 | Museum in Olympia | Maarten Asscher | Verbarium | Bert Bakker | Amsterdam 1994 | ? | wat elk museum wil bereiken: ooit aan zichzelf gewijd |
2 | Musée des Beaux Arts | W.H.Auden (vert. ?) | De gedichten 2 (Coninck) | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1998 | 110 | (vertaling) |
3 | Vier gestaltes | J. Bernlef (pseudo. van Hendrik Jan Marsman) | Achter de rug | Em.Querido | Amsterdam 1997 | 572 | iets achter te laten terwijl je zo te zien niets mist |
4 | Vier gestaltes | J. Bernlef (pseudo. van Hendrik Jan Marsman) | Wolftoon | Em.Querido | Amsterdam 1986 | 20 | iets achter te laten terwijl je zo te zien niets mist |
5 | Middelheim | Herman de Coninck | De gedichten 1 | De Arbeiderspers | Amsterdam 1998 | 216 | het heden is hier enkel op bezoek |
6 | Middelheim | Herman de Coninck | Met een klank van hobo | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1980 | 40 | het heden is hier enkel op bezoek |
7 | De middagtrein gehaald | Aleidis Dierick | Het land van de vijand | Poëziecentrum | Gent 1989 | 11 | een zeer gedienstig man houdt dit museum open |
8 | Gedekt voor twee I | Aleidis Dierick | Het land van de vijand | Poëziecentrum | Gent 1989 | 11 | een zeer gedienstig man houdt dit museum open |
9 | diverse | diverse | Mijn oog komt niet tot rust (A.Korteweg) | | | | gedichten over Zuid-Holland. musea (191.-1988) |
10 | Hommage aan het Brits museum | J.A. Emmens | Autobiografisch woordenboek | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1963 | ? | (naar William Empson) in Afd. Volkenkunde staat oppergod, hij regeert dit gebouw |
11 | Hommage aan het Brits museum | J.A. Emmens | Gedichten en aforismen | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1980 | 65 | (naar William Empson) in Afd. Volkenkunde staat oppergod, hij regeert dit gebouw |
12 | Museum | Peter Ghyssaert | Honingtuin | Bert Bakker | Amsterdam 1991 | 29 | iets van grote zeggingskracht was op de muur geklonken |
13 | Museumbezoek | Johanna Kruit | Als een film in je hoofd | U.M.Holland | Haarlem 1989 | 9 | met de schoolklas: het mooiste was de uitgang omdat de zon naar binnen scheen |
14 | Het museum I | Harry Mulisch | Vitrine 3(1990)6 | | | 35 | waar ik hurk de macht v/d wanden |
15 | Het museum III | Harry Mulisch | Vitrine 3(1990)6 | | | 35 | muren hebben het laatste woord |
|
Nr. | GEDICHT | DICHTER | PUBLICATIE | UITGEVER | PLAATS, JAAR | BLZ. | NOTITIES |
|
16 | Of is dit uiterst gebruchte een klip, volgestort met alleen zichzelf? | Harry Mulisch | Vitrine 3(1990)6 | | | 35 | muren hebben het laatste woord |
17 | Op haar tenen bestijgt de brugde gloeiende lak | Harry Mulisch | Vitrine 3(1990)6 | | | 35 | waar ik hurk de macht v/d wanden |
18 | Museum | J.C. van Schagen | Domburgse Cahiers 21 | Opus 2 | Kortgene nov. 1971 | 13 | mooi, zei de kenner; de wanhoop zag hij niet |
19 | In het museum | Wisława Szymborska (vert. G.Rasch) | Uitzicht met zandkorrel | Meulenhoff | Amsterdam 1997, 1998-9 | 12 | bij gebrek aan eeuwigheid 10.000 oude dingen bij elkaar gebracht |
20 | Het museum | Eddy van Vliet | De 100 beste gedichten van 1996 gekozen door Herman de Coninck | De Arbeiderspers | Amsterdam 1998-4 | 120 | moe van salonmuziek, op pad naar leven |
21 | Het museum | Eddy van Vliet | Gigantische dagen | De Bezige Bij | Amsterdam 2002 | 81-82 | moe van salonmuziek, op pad naar leven |
22 | Een doek van Antoni Tàpies | Bert Voeten | Een bord bekijken | De Bezige Bij | Amsterdam 1966 | 40-41 | steekt vingers door gaten i/h doek: kunstwerk is gebruikt |
23 | Een doek van Antoni Tàpies | Bert Voeten | Gedichten 1950-1980 | De Bezige Bij | Amsterdam 1988 | 85 | steekt vingers door gaten i/h doek: kunstwerk is gebruikt |
24 | Met mijn dochter in het Stedelijk Museum 2 | Bert Voeten | Een bord bekijken | De Bezige Bij | Amsterdam 1966 | 41 | steekt vingers door gaten i/h doek: kunstwerk is gebruikt |
25 | Met mijn dochter in het Stedelijk Museum 2 | Bert Voeten | Gedichten 1950-1980 | De Bezige Bij | Amsterdam 1988 | 85 | steekt vingers door gaten i/h doek: kunstwerk is gebruikt |