|
Nr. | GEDICHT | DICHTER | PUBLICATIE | UITGEVER | PLAATS, JAAR | BLZ. | NOTITIES |
|
1 | Het joodse bruidje | Bertus Aafjes | De karavaan | J.M.Meulenhoff | Amsterdam 1953 | 39 | (Rembrandt) hij herfstgoud / zij oktoberrood |
2 | Musicerende meisjes | Bertus Aafjes | Verzamelde gedichten | J.M.Meulenhoff | Amsterdam 1990 | 270 | drietal door de eeuwen musicerend |
3 | De schilder en zijn model | Robert Anker | Nieuwe veters | Em.Querido | Amsterdam 1987 | 21 | (Matisse, La table noir); hoe leeg het schilderij / je leven is als ik ben opgestaan |
4 | Hommage à Balthus | Theo van Baaren | In de lussen van de taal | Meulenhoff | Amsterdam 1980 | 40 | is zij alleen of staan dicht achter de schaduw schimmen? |
5 | Naar het schilderij De trap van Xavier Mell | Theo van Baaren | In de lussen van de taal | Meulenhoff | Amsterdam 1980 | 35 | duisternis / licht verdelen samen het huis, schaduw v/d dood vaag op de grijze wand |
6 | Tempus omnia revelat | Jan Baeke | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 22 | (Rembrandt, Staalmeesters) waardigheid is onze redding |
7 | Delft was inniger dan Amsterdam, ik verliet | H.H. ter Balkt | Het muzikaalste gedicht (T. Jaeger) | Podium | Amsterdam 2006 | 120 | (Fabritius) iets viel al stil in die tijd |
8 | Delft was inniger dan Amsterdam, ik verliet | H.H. ter Balkt | Laaglandse hymnen | De Bezige Bij | Amsterdam 203 | ? | (Fabritius) iets viel al stil in die tijd |
9 | Inzicht in Delft, met de kraam (enz.) 1. | H.H. ter Balkt | Het muzikaalste gedicht (T. Jaeger) | Podium | Amsterdam 2006 | 120 | (Fabritius) iets viel al stil in die tijd |
10 | Inzicht in Delft, met de kraam (enz.) 1. | H.H. ter Balkt | Laaglandse hymnen | De Bezige Bij | Amsterdam 203 | ? | (Fabritius) iets viel al stil in die tijd |
11 | Portret van Maria Trip | H.H. ter Balkt | NRC Handelsblad 27-1-2006 | | | 22 | (Rembrandt) schijnsel in haar blik dat niet verpiert |
12 | Uit een | Maria Barnas | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 22 | (Rembrandt, man in oosterse kleding) in uiteenlopende gedaanten uiteen zien gaan |
13 | Jan van Eyck, De Arnolfini-bruiloft | Dirk van Bastelaere | Een engel zingend achter een pilaar (Korteweg) | Sdu | Den Haag 1992 | 66 | ze cirkelen traag door de gotiek v/d leegte |
14 | Beatrice | J. Bernlef (pseudo. van Hendrik Jan Marsman) | Achter de rug | Em.Querido | Amsterdam 1997 | 616 | combinatie van twee schilderijen |
15 | Beatrice | J. Bernlef (pseudo. van Hendrik Jan Marsman) | Geestgronden | Em.Querido | Amsterdam 1988 | ? | combinatie van twee schilderijen |
|
Nr. | GEDICHT | DICHTER | PUBLICATIE | UITGEVER | PLAATS, JAAR | BLZ. | NOTITIES |
|
16 | Handen | J. Bernlef (pseudo. van Hendrik Jan Marsman) | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 23 | (Rembrandt, Joh.Wttenbogaert) handen weten niet van elkaar |
17 | (Rousseau le douanier) op een windstil meer | Huub Beurskens | Op eigen schaduw hurken | Meulenhoff | Amsterdam 1978 | 40 | dwarse riettonen, bezweringsfrase, vrouw van slangewervel enz. |
18 | Afro-equatoriaal VI | Huub Beurskens | Op eigen schaduw hurken | Meulenhoff | Amsterdam 1978 | 40 | dwarse riettonen, bezweringsfrase, vrouw van slangewervel enz. |
19 | Zij krijgt een gezicht | Hans Bouma | Wending 21(1966)4/5 | Boekencentrum | Den Haag | 303 | (H.Macke) nog geen gezicht: nog niet bemind; liefde doet naam aan |
20 | Ik heb het rood van 't joodse bruidje lief' | Anneke Brassinga | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 22 | (Rembrandt) heb lief dit a/d dood te verliezene, glorende duifje |
21 | Zegt ze | Tsead Bruinja | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 23 | (Rembrandt, Jeremia treurend) teken cirkel op de grond om voorlopig erger te voorkomen |
22 | Schipperskind | Andreas Burnier (pseudo. van C.I. Dessaur) | Na de laatste keer I.van (Mourik e.a.) | Augustus | Amsterdam / Antwerpen 2004 | 62 | pop van verf |
23 | Le chapeau de Paille | J.B. Charles (pseudo. van W.H. Nagel) | Maatstaf 30(1982)2 | De Arbeiderspers | Amsterdam | 44 | Monet, Manet, wie was 't? |
24 | Bureau de coton à la Nouvelle-Orléans (Edgar Degas, 1873) | Christine D'Haen | Mirages | Em.Querido | Amsterdam 1989 | 37 | niets dan cijferen, beschrijven, wegen, overwegen |
25 | La mort de Sardanapole (Eugène Delacroix, 1827) | Christine D'Haen | Mirages | Em.Querido | Amsterdam 1989 | 34 | geen leegte, alles wil alles, alles is lust, overvol van schoonheids dood |
26 | Jac, van Looy, De tuin (1893) | Tom van Deel | Boven de koude steen | Em.Querido | Amsterdam 2007 | 11 | schilderen ervan is wedren met de tijd |
27 | Jac. Van Looy, Zomerweelde (ca.1900) | Tom van Deel | Boven de koude steen | Em.Querido | Amsterdam 2007 | 12 | greep zijn kans om vast te houden wat hevig leefde naar verdwijning |
28 | Le rêve, 1955 | Bernard Dewulf | Op de rand van de taal (K.Vergeer) | Atlas | Amsterdam / Antwerpen 2001 | 71 | bloesje staat open, suppoost maakt het niet dicht |
29 | Le rêve, 1955 | Bernard Dewulf | Waar de egel gaat | Atlas | Amsterdam 1995 | ? | bloesje staat open, suppoost maakt het niet dicht |
30 | Alleen uw angst is wit | Aleidis Dierick | Het land van de vijand | Poëziecentrum | Gent 1989 | 13 | (Le Sediner, Tafel in de tuin) ik zie u naakter en kwetsbaar nu |
|
Nr. | GEDICHT | DICHTER | PUBLICATIE | UITGEVER | PLAATS, JAAR | BLZ. | NOTITIES |
|
31 | De man is stipt | Aleidis Dierick | Het land van de vijand | Poëziecentrum | Gent 1989 | 16 | (Le Sediner, Tafel in de tuin) uw kreet gehoord; geschreven het laatste woord |
32 | De middagtrein gehaald | Aleidis Dierick | Het land van de vijand | Poëziecentrum | Gent 1989 | 11 | (Le Sediner, Tafel in de tuin) u zag ik genageld a/d paal |
33 | Gedekt voor twee I | Aleidis Dierick | Het land van de vijand | Poëziecentrum | Gent 1989 | 11 | (Le Sediner, Tafel in de tuin) u zag ik genageld a/d paal |
34 | Gedekt voor twee II | Aleidis Dierick | Het land van de vijand | Poëziecentrum | Gent 1989 | 12 | (Le Sediner, Tafel in de tuin) ik kom om te verklaren wat men niet begrijpt |
35 | Gedekt voor twee III | Aleidis Dierick | Het land van de vijand | Poëziecentrum | Gent 1989 | 13 | (Le Sediner, Tafel in de tuin) ik zie u naakter en kwetsbaar nu |
36 | Gedekt voor twee IV | Aleidis Dierick | Het land van de vijand | Poëziecentrum | Gent 1989 | 14 | (Le Sediner, Tafel in de tuin) vergeet voor haar de laatste vader |
37 | Gedekt voor twee V | Aleidis Dierick | Het land van de vijand | Poëziecentrum | Gent 1989 | 15 | (Le Sediner, Tafel in de tuin) genadig soms ontstaat beweging |
38 | Gedekt voor twee VI | Aleidis Dierick | Het land van de vijand | Poëziecentrum | Gent 1989 | 16 | (Le Sediner, Tafel in de tuin) uw kreet gehoord; geschreven het laatste woord |
39 | Het park zo groen | Aleidis Dierick | Het land van de vijand | Poëziecentrum | Gent 1989 | 15 | (Le Sediner, Tafel in de tuin) genadig soms ontstaat beweging |
40 | Hier blaast men | Aleidis Dierick | Het land van de vijand | Poëziecentrum | Gent 1989 | 12 | (Le Sediner, Tafel in de tuin) ik kom om te verklaren wat men niet begrijpt |
41 | Vernissage of de tuin bestaat I | Aleidis Dierick | Een zomer voorzien | Orion | Brugge 1978 | 7 | huid met fluwelen handen onder boog v/d borst gelegd; schaduw diep tussen dijen |
42 | Vrouwelijk naakt'. Mijzelf herkennend | Aleidis Dierick | Een zomer voorzien | Orion | Brugge 1978 | 7 | huid met fluwelen handen onder boog v/d borst gelegd; schaduw diep tussen dijen |
43 | Wie weet hoe gij | Aleidis Dierick | Het land van de vijand | Poëziecentrum | Gent 1989 | 14 | (Le Sediner, Tafel in de tuin) vergeet voor haar de laatste vader |
44 | diverse | diverse | Ik heb het Rood van 't Joodse Buidje lief (Deel) | Em.Querido | Amsterdam 1988 | div. | (diverse) |
45 | Meisjesportret | Pierre H. Dubois | Spinrag van tijd | Nijgh & van Ditmar. | Den Haag / Rotterdam 1977 | 31 | (portret door Petrus Christus) wat zit achter glimlach waar haar mond naar zweemt |
|
Nr. | GEDICHT | DICHTER | PUBLICATIE | UITGEVER | PLAATS, JAAR | BLZ. | NOTITIES |
|
46 | Meisjesportret | Pierre H. Dubois | Stenen en sterren | Meulenhoff | Amsterdam 1995 | 74 | (portret door Petrus Christus) wat zit achter glimlach waar haar mond naar zweemt |
47 | Meisjesportret | Pierre H. Dubois | Zonder echo | Heideland | Hasselt 1966 | 64 | (portret door Petrus Christus) wat zit achter glimlach waar haar mond naar zweemt |
48 | De atelierboot (Monet) | Jan Eijkelboom | Een olifant met geheugenverlies | Wagner & Van Santen | Sliedrecht 2005 | | door open deur zie je geen schilder zitten |
49 | Schilderij, Duits, 19de eeuw | Jan Eijkelboom | Wat blijft komt nooit terug | De Arbeiderspers | Amsterdam 1979, 1980-2 | 42 | jongen en meisje springen in suizend onbewegen |
50 | Wat ogen verstouwen kunnen | Remco Ekkers | Een faun bij de grens | Meulenhoff | Amsterdam 1986 | 31 | nu pas de schaduw van de hand gezien |
51 | Zeventiende eeuw 1 | Remco Ekkers | Een faun bij de grens | Meulenhoff | Amsterdam 1986 | 31 | nu pas de schaduw van de hand gezien |
52 | De parelweegster | Ron Elshout | De wervels van je rug | Rotterdamse Kunststichting | Rotterdam 1986 | 10 | (Vermeer) oordeel nooit geveld: er heerst volkomen evenwicht |
53 | Gezicht op Delft | Ron Elshout | De wervels van je rug | Rotterdamse Kunststichting | Rotterdam 1986 | 6 | (Vermeer) huizen / torens waarin deze verloren tijd verzandt |
54 | Het melkmeisje | Ron Elshout | De wervels van je rug | Rotterdamse Kunststichting | Rotterdam 1986 | 7 | (Vermeer) van buiten alleen dat romige licht |
55 | Vermeer 1 | Ron Elshout | De wervels van je rug | Rotterdamse Kunststichting | Rotterdam 1986 | 6 | (Vermeer) huizen / torens waarin deze verloren tijd verzandt |
56 | Vermeer 2 | Ron Elshout | De wervels van je rug | Rotterdamse Kunststichting | Rotterdam 1986 | 7 | (Vermeer) van buiten alleen dat romige licht |
57 | Vermeer 5 | Ron Elshout | De wervels van je rug | Rotterdamse Kunststichting | Rotterdam 1986 | 10 | (Vermeer) oordeel nooit geveld: er heerst volkomen evenwicht |
58 | Meesterwerk | J.A. Emmens | Gedichten | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1980 | 53 | (Rembrandt - Saul en David) mij ontbreekt gordijn waarmee ik tranen kan drogen |
59 | Lezende Titus | Jan Engelman | Verzamelde gedichten | Em.Querido | Amsterdam 1960, 1972-2 | 93-94 | de verf is vaderliefde |
60 | Rembrandt en Saskia | Anna Enquist (pseudo. van Christa Widlund Broer) | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 23 | wat zij vertelde met die blik |
|
Nr. | GEDICHT | DICHTER | PUBLICATIE | UITGEVER | PLAATS, JAAR | BLZ. | NOTITIES |
|
61 | Icarus | Koos Geerds | Woeste grond | De Arbeiderspers | Amsterdam 1992 | 44 | Brueghel) matroos klimt in 't want om laatste been ie zien verdwijnen |
62 | Christus als hovenier | Ida Gerhardt | De hovenier | Van Gorcum | Assen 1961 | ? | (Rembrandt - Christus met de grote hoed) Hij was / is de hovenier |
63 | Christus als hovenier | Ida Gerhardt | Verzamelde gedichten | Athenaeum - Polak & Van Gennep | Amsterdam 1988-3 | 363 | (Rembrandt - Christus met de grote hoed) Hij was / is de hovenier |
64 | Christus als hovenier | Ida Gerhardt | Verzamelde gedichten | Athenaeum - Polak & Van Gennep | Amsterdam 2001 | 337 | (Rembrandt - Christus met de grote hoed) Hij was / is de hovenier |
65 | Confrontatie | Ida Gerhardt | De adelaarsvarens | Athenaeum - Polak & Van Gennep | Amsterdam 1988-3 | ? | (Asselijn - De zwaan) wat hebt gij met uw kinderen gedaan? |
66 | Confrontatie | Ida Gerhardt | Verzamelde gedichten | Athenaeum - Polak & Van Gennep | Amsterdam 2001 | 715 | (Rembrandt - Christus met de grote hoed) Hij was / is de hovenier |
67 | Zelfportret op jeugdige leeftijd | Eva Gerlach (pseudo. van M. Dijkstra) | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 22 | zien of ik mijn rol van schim volhou? |
68 | De anatomische les van dr. Nicolaas Tulp | Hans Groenewegen | De 100 beste gedichten gekozen door Saskia J. Stuiveling voor de VSB Poëzieprijs 2013 | De Arbeiderspers | Amsterdam 2013 | 69 | (Rembrandt) voorbijzien naar weefsel van schemer waarin wij bekleed zijn |
69 | De anatomische les van dr. Nicolaas Tulp | Hans Groenewegen | Hoe H.H. de wereld redde | Wereldbibliotheek | Amsterdam 2011 | 41 | (Rembrandt) voorbijzien naar weefsel van schemer waarin wij bekleed zijn |
70 | Kolk | Hans Groenewegen | Lichaamswater | Wereldbibliotheek | Amsterdam 2002 | 36 | verzet aantekenen tegen hun reproducties |
71 | Lotus bij nacht | Lloyd Haft | Hotel Parnassus 2004 | De Arbeiderspers | Amsterdam 2004 | 36 | schilderij van Joseph Yen |
72 | Dora Maar | Else Hagedoorn | De nieuwe wilden in de poëzie 2 (Waard) | Sara / Van Gennep | Amsterdam 1988 | ? | met haar twee neuzen ruikt zij wat een ander niet ruiken kan |
73 | Paf | Erik Jan Harmens | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 22 | (Rembrandt, Nachtwacht) laat mij uitkomen i/h licht, ik betaal dik |
74 | Bruegel VII | Pé Hawinkels | Verzamelde gedichten | De Stiel | Nijmegen 1988 | 84-85 | (Brueghel) de jagers thuis, dan evenwicht op aarde |
75 | De thuiskomst van de jagers | Pé Hawinkels | Verzamelde gedichten | De Stiel | Nijmegen 1988 | 84-85 | (Brueghel) de jagers thuis, dan evenwicht op aarde |
|
Nr. | GEDICHT | DICHTER | PUBLICATIE | UITGEVER | PLAATS, JAAR | BLZ. | NOTITIES |
|
76 | De boer | Judith Herzberg | Botshol | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1980, 1986-3 | 33 | het ergste is als zelfs vergaan al stilgeschilderd is |
77 | Haesje | Judith Herzberg | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 22 | (Rembrandt, H.J.van Vleyburg) ik mocht mij niet bewegen ondanks vlooien |
78 | De stenen brug | Rouke van der Hoek | Bodemdaling | Atlas | Amsterdam / Antwerpen 2005 | 22 | (Rembrandt) subtiel verschil turf / water / lucht |
79 | Bij de stenen brug | Wim Hofman | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 23 | al die dingen waren hier, ze zijn hier nog |
80 | Manet | Piet-Hein Houben | Silhouet | Em.Querido | Amsterdam 1984 | 37 | Berthe in de rouw |
81 | Non | C.O.Jellema | Stemtest | Em.Querido | Amsterdam 2003-4 | 29 | was zij wel echt non, of model |
82 | Non | C.O.Jellema | Verzameld werk. Gedichten | Em.Querido | Amsterdam 2005 | 599 | was zij wel echt non, of model |
83 | Het rood van het Joodse bruidje | Pierre Kemp | Verzameld Werk II | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1976 | 841 | die kleur zien als een kleur van heden |
84 | Onbehagen | Pierre Kemp | Verzameld Werk II | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1976 | 956 | hij had geen zin haar schilderij te kussen |
85 | Anna antwoordt op beschuldiging van Tobit | Hester Knibbe | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 23 | (Rembrandt) ik ben geen dievegge, dat weet je |
86 | Het boek | Hester Knibbe | Verstoorde grond | De Prom | Amsterdam 2002-2 | 31 | (Madonna van R.v.d.Weyden) speels wijst Jezus op al wat kreukt tussen eerste / laatste blad |
87 | Geschilderd gezicht | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Wat water achterliet | G.A.van Oorschot | Amsterdam 2004 | 8-9 | Westerik vertelt hoe hij schildert |
88 | Het is nog altijd deze lauwe avond | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Al die mooie beloften | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1978, 1979-2 | 20 | (Braekeleer - Het Teniersplein te Antwerpen) kijk naar jouw wereld om je lege verlangen te zien |
89 | Het is nog altijd deze lauwe avond | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Gedichten | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1999, 2000-3 | 186 | (Braekeleer - Het Teniersplein te Antwerpen) kijk naar jouw wereld om je lege verlangen te zien |
90 | Hond en hand | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Gedichten | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1999, 2000-3 | 375 | (Westerik - BOR(IM) kijk me niet aan met vraag van blijf bij me |
|
Nr. | GEDICHT | DICHTER | PUBLICATIE | UITGEVER | PLAATS, JAAR | BLZ. | NOTITIES |
|
91 | Hond en hand | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Tot het ons loslaat | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1997-2 | 19 | (Westerik - BOR(IM) kijk me niet aan met vraag van blijf bij me |
92 | Je kijkt uit het raam naar het lege | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Al die mooie beloften | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1978, 1979-2 | 21 | (Braekeleer - Het Teniersplein te Antwerpen) alsof daar iets zou gaan bewegen |
93 | Je kijkt uit het raam naar het lege | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Gedichten | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1999, 2000-3 | 187 | (Braekeleer - Het Teniersplein te Antwerpen) alsof daar iets zou gaan bewegen |
94 | Schilderij I | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Al die mooie beloften | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1978, 1979-2 | 19 | (Braekeleer - Het Teniersplein te Antwerpen) alleen proberen te zien wat jij ziet |
95 | Schilderij I | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Gedichten | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1999, 2000-3 | 185 | (Braekeleer - Het Teniersplein te Antwerpen) alleen proberen te zien wat jij ziet |
96 | Schilderij II | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Al die mooie beloften | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1978, 1979-2 | 20 | (Braekeleer - Het Teniersplein te Antwerpen) kijk naar jouw wereld om je lege verlangen te zien |
97 | Schilderij II | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Gedichten | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1999, 2000-3 | 186 | (Braekeleer - Het Teniersplein te Antwerpen) kijk naar jouw wereld om je lege verlangen te zien |
98 | Schilderij III | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Al die mooie beloften | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1978, 1979-2 | 21 | (Braekeleer - Het Teniersplein te Antwerpen) alsof daar iets zou gaan bewegen |
99 | Schilderij III | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Gedichten | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1999, 2000-3 | 187 | (Braekeleer - Het Teniersplein te Antwerpen) alsof daar iets zou gaan bewegen |
100 | Schilderij IV | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Al die mooie beloften | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1978, 1979-2 | 22 | (Braekeleer - Het Teniersplein te Antwerpen) niet meer dan uitzicht op uitzicht op leegte |
101 | Schilderij IV | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Gedichten | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1999, 2000-3 | 188 | (Braekeleer - Het Teniersplein te Antwerpen) niet meer dan uitzicht op uitzicht op leegte |
102 | Vredig lief, maar wat voor een vrede | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Al die mooie beloften | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1978, 1979-2 | 19 | (Braekeleer - Het Teniersplein te Antwerpen) alleen proberen te zien wat jij ziet |
103 | Vredig lief, maar wat voor een vrede | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Gedichten | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1999, 2000-3 | 185 | (Braekeleer - Het Teniersplein te Antwerpen) alleen proberen te zien wat jij ziet |
104 | Winter van Breughel | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Al die mooie beloften | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1978, 1979-2 | 23 | (Breughel) landschap verdwijnt in landschap |
105 | Winter van Breughel | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Gedichten | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1999, 2000-3 | 189 | (Breughel) landschap verdwijnt in landschap |
|
Nr. | GEDICHT | DICHTER | PUBLICATIE | UITGEVER | PLAATS, JAAR | BLZ. | NOTITIES |
|
106 | Zelfportret van Rembrandt | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 23 | verandert langzaam de blik waarmee het mij aankijkt |
107 | Ziek lief, maar wat voor een ziekte | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Al die mooie beloften | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1978, 1979-2 | 22 | (Braekeleer - Het Teniersplein te Antwerpen) niet meer dan uitzicht op uitzicht op leegte |
108 | Ziek lief, maar wat voor een ziekte | Rutger Kopland (pseudo. van R.H. van den Hoofdakker) | Gedichten | G.A.van Oorschot | Amsterdam 1999, 2000-3 | 188 | (Braekeleer - Het Teniersplein te Antwerpen) niet meer dan uitzicht op uitzicht op leegte |
109 | Het gerucht | Anton Korteweg | Ouderen zijn het gelukkigst | Meulenhoff | Amsterdam 2015 | 416 | (naar Moesman - Het gerucht) zondagmiddag, mijn vrouw rijdt naakt met viool op Gazelle mijn straat uit |
110 | Meisje met de parel (Johannes Vermeer) | Anton Korteweg | Ouderen zijn het gelukkigst | Meulenhoff | Amsterdam 2015 | 318 | naast blauw van haar tulband kan niets bestaan |
111 | Met Hermance voor de Hofvijver | Anton Korteweg | Ouderen zijn het gelukkigst | Meulenhoff | Amsterdam 2015 | 616 | (Vermeer) blik Meisje met de parel: zacht en genadeloos al wat valt opvangt |
112 | Portret van een jonge man (Michaël Sweerts | Anton Korteweg | Ouderen zijn het gelukkigst | Meulenhoff | Amsterdam 2015 | 359 | (Sweerts) druk doende u als peinzer te behagen |
113 | Het gerucht | Anton Korteweg | Tirade 44(2000)4/386 | G.A.van Oorschot | Amsterdam | 410 | (naar Moesman - Het gerucht) zondagmiddag, mijn vrouw rijdt naakt met viool op Gazelle mijn straat uit |
114 | Het geheime lied van de non | Erik Menkveld | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 23 | (Rembrandt, musicerend gezelschap) wacht even, wat staat hier nou |
115 | Erg eenzaam ook | Bart Moeyaert | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 23 | (Rembrandt, Jozef dromen vertellend) wij zijn goed in schijn, blijven onszelf |
116 | Gegrondvest op de donkre spiegelbeelden | J.J.A. Mooij | De ruimte van de tijd | Bert Bakker | Amsterdam 1991 | 13 | (Vermeer) toren die ons lichtend groet / verwelkomt in dodenstad |
117 | Gezichten op 'Gezicht op Delft I | J.J.A. Mooij | De ruimte van de tijd | Bert Bakker | Amsterdam 1991 | 13 | (Vermeer) toren die ons lichtend groet / verwelkomt in dodenstad |
118 | Gezichten op 'Gezicht op Delft III | J.J.A. Mooij | De ruimte van de tijd | Bert Bakker | Amsterdam 1991 | 14 | (Vermeer) venster verhaalt van klare wanhoop, onverwoord |
119 | Gezichten op 'Gezicht op Delft III | J.J.A. Mooij | De ruimte van de tijd | Bert Bakker | Amsterdam 1991 | 15 | (Vermeer) hoe zijn mensen a/d overkant in dat bestaan ooit beland? |
120 | Hoe zijn de mensen op de kade | J.J.A. Mooij | De ruimte van de tijd | Bert Bakker | Amsterdam 1991 | 15 | (Vermeer) hoe zijn mensen a/d overkant in dat bestaan ooit beland? |
|
Nr. | GEDICHT | DICHTER | PUBLICATIE | UITGEVER | PLAATS, JAAR | BLZ. | NOTITIES |
|
121 | In lucht en water weggezonken | J.J.A. Mooij | De ruimte van de tijd | Bert Bakker | Amsterdam 1991 | 14 | (Vermeer) venster verhaalt van klare wanhoop, onverwoord |
122 | De miniatuur | Nader Naderpur (vert. H.de Bruijn en A.Seyed-Gohrab) | Een schipper van was, kleiner dan God | Em.Querido | Leidschendam 2006 | 56-60 | ik zing, maar de stem bereikt nooit muzikant / schenker |
123 | Die Familie (Egon Schiele). I | Peter Nijmeijer | In duizend stukken | Meulenhoff | Amsterdam 1995 | 34 | (Schiele) het dfoek doet zijn best niet tragisch te zijn; het leeft altijd |
124 | Het geheim van Duchamp | Peter Nijmeijer | De afstand tot | Meulenhoff | Amsterdam 1976 | 73 | (Duchamp) niet het licht maar waar het licht op valt |
125 | Rondleiding | Willem Jan Otten | NRC Handelsblad 15-9-2006 | | | 21 | (El Greco) dode zoon naast dode moeder |
126 | Als in de gouden eeuw | Ankie Peypers | Verzamelde gedichten | Bert Bakker | Amsterdam 1976 | 101 | (Terborgh - Interieur) schildert zich ontkledende vrouw, niet de minnaar |
127 | Als in de gouden eeuw | Ankie Peypers | Woorden als jij | Contact | Amsterdam 1963 | 34-35 | (Terborgh - Interieur) schildert zich ontkledende vrouw, niet de minnaar |
128 | Woorden als jij XIV | Ankie Peypers | Verzamelde gedichten | Bert Bakker | Amsterdam 1976 | 101 | (Terborgh - Interieur) schildert zich ontkledende vrouw, niet de minnaar |
129 | Woorden als jij XIV | Ankie Peypers | Woorden als jij | Contact | Amsterdam 1963 | 34-35 | (Terborgh - Interieur) schildert zich ontkledende vrouw, niet de minnaar |
130 | Een schilderij | Porta | Lift 5(1987)29 | Stichting Lift | Amsterdam | 16 | erven van schilderij erfden niet artistieke vonk; ach als het zich verhangen kon |
131 | Oorsprong | H.J. de Roy van Zuydewijn | Sprekend in tongen | De Arbeiderspers | Amsterdam 1998 | 74 | (Courbet) in takken / tunnels ontspringende oorsprong v/d wereld |
132 | Een vader ziet zijn zoonj | Victor Schiferli | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 22 | (Rembrandt, Titus in monnikspij) blik alsof hij weet wat komen gaat |
133 | Later | Albertina Soepboer | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 23 | (Rembrandt, Petrus' verloochening) spring in maalstroom van wat zijn vislichaam jou ooit aanreikte |
134 | Een oude vrouw | Erik Spinoy | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 22 | (Rembrandt) hand met voze vingers rusteloos rustend |
135 | Op Vlooyenburg | Hans Tentije (pseudo. van J. Krämer) | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 22 | (Rembrandt, Ephraïm Bueno) besef zowel vreemdeling als ingezetene te zijn |
|
Nr. | GEDICHT | DICHTER | PUBLICATIE | UITGEVER | PLAATS, JAAR | BLZ. | NOTITIES |
|
136 | Jan Mankes, Geit | Willem van Toorn | Het stuwmeer | Em.Querido | Amsterdam 2004 | 33 | zij kijkt ons aan, onze droom van vrede; 1914, begin van bloeden uit miljoenen wonden |
137 | Paolo Uccello, De slag bij San Romano | Willem van Toorn | Het landleven | Em.Querido | Amsterdam 1981 | 9 | gekke Ucello: het roerloos sterven gaat hem nauwelijks aan |
138 | Rembrandt, Jozef zijn dromen vertellend | Willem van Toorn | Het stuwmeer | Em.Querido | Amsterdam 2004 | 28 | ik zie mijn hand open op tafel liggen |
139 | Vermeer: Gezicht op Delft | Willem van Toorn | Een kraai bij Siena | Em.Querido | Amsterdam 1979 | 13 | Ik maak je hierin aanwezig, laat regent vannacht bij je slapen |
140 | Westerik: twee mensen, man water, vrouw in boot | Willem van Toorn | Simulatiespel | Em.Querido | Amsterdam 1973 | 20 | voel weer de lome angst van voorbijgaan: die twee lieve doden opgesloten in verledenheid als in fles |
141 | Vermeer | Tomas Tranströmer (vert. J. Bernlef) | De herinneringen zien mij | De Bezige Bij | Amsterdam 2002 | 238-239 | gouden kopspijkers: alsof nooit anders den in rust geweest |
142 | Vahine te Tiare | M. Vasalis (pseudo. van M. Drooglever Fortuyn-Leenmans) | Parken en woestijnen | A.A.M.Stols | Den Haag 1940, 1951-13 | 24 | (Gauguin) vrouw, rustig gelaat; ieder ander lijkt verbeten, onzeker, te snel verwond |
143 | Zandhoek (Breitner) | J.W. Vaske | Verworpen tijd | De Beuk | Amsterdam 1986 | 50 | momentopname van eeuwigheid |
144 | Bij Rembrandts Man met de helm | Ferdinand Vercnocke | Een engel zingend achter pilaren (Korteweg) | Sdu | Den Haag 1992 | 155 | om mij is nood / heilige eenzaamheid |
145 | Vrouwenportret | Simon Vestdijk | Berijmd palet | De Waelburgh | Blaricum 1933 | ? | (M.van Heemskerck) schuin staan de ogen i/h blond gelaat |
146 | Vrouwenportret | Simon Vestdijk | Verzamelde gedichten I | Athenaeum - Polak & Van Gennep e.a. | Amsterdam / Den Haag 1971 | 62 | (M.van Heemskerck) schuin staan de ogen i/h blond gelaat |
147 | La bal du Moulin de la Galette | Eddy van Vliet | De binnenplaats | De Bezige Bij | Amsterdam 1987 | 29 | zij weet nog niet wat erna al is gebeurd |
148 | Lot en zijn dochters | Marie W. Vos | Roode geranium | Em. Querido | Amsterdam 1928 | 12 | (Kokoschka) zij zijn der Toekomst! Uit de stad getreden |
149 | Rembrandt; Zelfportret 1669 | Freddy de Vree | Drie ogen zo blauw | De Bezige Bij | Amsterdam 1987 | 29 | dit hoofd dat hem voor het hoofd stoot |
150 | Delft [14 september 1666] | Victor Vroomkoning (pseudo. van Walter van de Laar) | Ommezien. Gedichten 2008-1983 | De Arbeiderspers | Amsterdam 2008 | 266 | (Vermeer - De brief) nu wiegt mijn schoot de luit die u mij schonk |
|
Nr. | GEDICHT | DICHTER | PUBLICATIE | UITGEVER | PLAATS, JAAR | BLZ. | NOTITIES |
|
151 | Delft, 14 september 1666 | Victor Vroomkoning (pseudo. van Walter van de Laar) | IJsbeerbestaan | De Arbeiderspers | Amsterdam 1999 | 49 | (Vermeer - De brief) nu wiegt mijn schoot de luit die u mij schonk |
152 | Au peintre Georg Eisler et à tout le monde | Henk van der Waal | De 100 beste gedichten van 2007 gekozen door Odile Heynders | De Arbeiderspers | Amsterdam 2008 | 69 | je verschuilt achter doek met schijnbaar je evenbeeld |
153 | Au peintre Georg Eisler et à tout le monde | Henk van der Waal | Vreemdgang | Em.Querido | Amsterdam 2007 | 49 | je verschuilt achter doek met schijnbaar je evenbeeld |
154 | Twee pauwen | Driek van Wissen | NRC Handelsblad 26-1-2006 | | | 23 | (Rembrandt, stilleven) staken elkaar voortdurend naar de kroon |